Protokollet justerades på tisdagsmorgonen från sammanträdet med Kyrkorådet den 26 januari. Som jag tidigare berättat var det många ärenden på mötet. Kyrkorådet har beslutat att fastställa reglementen för de utskott som inrättats. Nu finns det reglementen för ekonomiutskottet, personalutskottet, kyrkogårdsutskottet samt Arbetsmiljökommittén. Dessutom finns förslag på reglemente för kyrkorådet, förslag på placeringspolicy och på arbetsordning för kyrkofullmäktige. Dessa ska fastställas av kyrkofullmäktige som kommer att sammanträda i ett extramöte i vecka 7.
Genom reglementen, arbetsordningar och policydokument framgår det tydligt vilka delegerade uppgifter som föreligger och vilka mandat som finns att fatta beslut samt att komma med förslag på uppdateringar inom förtroendemannaorganisationen. Denna tydlighet är nödvändigt för att ansvar och befogenhet ska vara tydliga och hänga ihop samt att ingen otydlighet ska finnas. Dessa övergripande regler tillämpas sedan vidare i det löpande arbetet med tydliga rutiner i tjänsteorganisationen.
Som jag tidigare klargjort är rollskillnaden oerhört viktig mellan förtroendemannaorganisationen och tjänsteorganisationen. De anställda ska inte vara politiska och de förtroendevalda ska inte vara operativa. Styrdokument fastställs av de förtroendevalda och arbetet utförs av de anställda, som till sin hjälp tillämpar erforderliga rutiner.
Melodikrysset vecka 25 - 2025
3 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar